Efter riksdagsvalet i våras har Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen besökt människor i deras hem runtom i Finland och intervjuat dem om deras personliga inställning till teman som har en tendens att orsaka svartvitt käbbel i medierna. De hundra intervjuade personerna bildar ett statistiskt tvärsnitt av Finlands befolkning vad gäller ålder, kön, landskap samt inkomst- och utbildningsnivå.51 är kvinnor och 49 män, en har doktorsgrad, fem är registrerade invandrare, sex är finlandssvenskar, 30 bor i Nyland, en på Åland – och så vidare.
Ämnen för intervjuerna är trettio påståenden hämtade från den offentliga debatten. Påståendena gäller allt från invandringsproblematik via privatisering och kärnkraft till legalisering av eutanasi och rentav frågan om smör vs. margarin. Deltagarna dryftar på ett mycket personligt plan de erfarenheter som har påverkat deras egna uppfattningar.
Utställningens titelverk, den interaktiva videoinstallationen 101 för alla innehåller cirka 65 timmar videointervjuer. En besökare åt gången kan sedan välja ett eller flera ämnen och ett önskat antal personer vilkas svar då spelas upp. Den hundraförsta i verkets namn är just den besökare som för stunden använder verket medan den övriga publiken får följa verket på de premisser som den hundraförsta valt. Verket möjliggör en unik övning i lyssnande i en tid då just detta – att lyssna på andra och fördomsfritt sätta sig in i deras utgångspunkter – tycks vara den radikalaste tänkbara handlingen.
Också utställningens övriga verk har samma utgångspunkt: ett möte med hundra finländare, tankar kring att påverka och bli påverkad. I ett vidare perspektiv dryftar utställningen även den representativa demokratins idé: kan en människa eller en liten grupp någonsin representera ”alla”? Och vem hamnar utanför statistiken?
Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen är en finsk-tysk konstnärsduo som bor i Finland och har arbetat tillsammans sedan 2002. Deras verk har visats runtom i världen.De tilldelades AVEK-mediekonstpriset 2012 och Ars Fennica-priset 2014.