Tänään
11.00-17.00
Taidehalli on suljettu 24.–25.12. Tapaninpäivänä 26.12. avoinna klo 11–17
Tilaa uutiskirje

Thomas Nyqvist, Waste Management II, 2020-2021, öljy kankaalle, 270x270 cm. Kuva: Jussi Tiainen

Epävarmat tilat

12.3. - 24.4.2022

Epävarmat tilat esittää kuvataiteen keinoin kysymyksiä tilasta ja tilallisuudesta. Myös muuttuvalla Helsingillä on roolinsa näyttelyssä, joka nostaa esiin sekä historiallista kerroksellisuutta että henkilökohtaiset muistot ylittäviä, jaettuja kokemuksia.

Emme ole koskaan tilan käytäntöjen ja sen sääntöjen ulkopuolella – historialliset, poliittiset ja sosiaaliset tilan tuottamisen tavat vaikuttavat kaikkeen mitä teemme, missä ikinä olemmekin. Miten tilaa voisi ilmaista tai asuttaa taiteen kautta? Voiko tila olla taiteen tekemisen väline?

Tilalähtöinen taide ei edellytä kolmiulotteisia, veistoksellisia tai arkkitehtonisia ilmaisukeinoja: näyttelyn taiteilijat tulkitsevat tilallisia, katoavaisia todellisuuksia omista taiteellisista lähtökohdistaan käsin. Epävarmuus, muutos ja arvaamattomuus eivät edusta näyttelyn taiteilijoille jotakin epätäydellistä, joka voitaisiin korjata. Pikemminkin epävarmuus kuvastaa luomisen sisintä olemusta.

Näyttelyn liikkeelle laittaneet kolme taiteilijaa, Thomas Nyqvist, Jorma Puranen ja Lauri Astala, tunnetaan parhaiten toiminnastaan ​​maalauksen, valokuvauksen ja videotaiteen parissa. Heini Aho, Marja Kanervo ja Shoji Kato työskentelevät kuvanveiston äärellä, mutta teokset ovat luonteeltaan usein ympäristölähtöisiä, ja niissä sekoittuvat usein myös muut taidemuodot. Lisäksi näyttelyssä nähdään teoksia Signe Branderilta (1869–1942) ja Elias Martinilta (1739–1818).

Kuraattori ja Helsingin Kohta-taidehallin toiminnanjohtaja Anders Kreuger on toiminut osana näyttelytyöryhmää ja auttanut taiteilijoita näyttelyn suunnittelussa ja esillepanossa.

 

Heini Aho, Surreal Salad, 2020. Video still-kuva

 

Jorma Puranen, Language is a Foreign Country 1, 2001. Pigmenttivedos, 160 x 200 cm

 

Lauri Astala, Prototype N60°10’19.0323”; E24°56’4.2900”; +21.84m, 1998