Tänään
11.00-17.00
Taidehalli on suljettu 24.–25.12. Tapaninpäivänä 26.12. avoinna klo 11–17
Tilaa uutiskirje

Katri Haahti, Karpalosuo, suunnitteluvuosi 2008, taiteilijan itsensä kutoma, 160 x 105 cm, Tuomas Sopasen kokoelma. Kuva: Kari Jämsén.

Kudottua kauneutta – suomalaisen ryijyn neljä vuosisataa

7.11.2020 - 23.5.2021

HUOM! Varaa näyttelykäyntisi ennakkoon tästä!

Kaikkein aikojen ryijynäyttely on ainutlaatuinen läpileikkaus suomalaisen perinnetekstiilin historiaan ja nykypäivään.

Kudottua kauneutta – suomalaisen ryijyn neljä vuosisataa esittelee suomalaisen ryijyn värikkäitä vaiheita 1700-luvulta tähän päivään. Laaja ja monipuolinen kokonaisuus näyttää ryijyn rikkauden; sen monet eri muodot, tekstuurit ja kuvioinnit ovat muuttuneet ajassa, palatakseen taas hieman uusiutuneina ruokkimaan ryijyn elävää perinnettä.

Taidehallissa on esillä ryijyjä yli 300 vuoden ajalta. Noin 130 ryijyn kattaukseen sisältyy muun muassa 1700–1800-lukujen perinteisiä aiheita, kuten morsius- ja elämänpuuryijyjä, jugend-ryijyjä, 1960-luvun moderneja taideryijyjä ja uusia, materiaalisesti monimuotoisia ryijyjä aivan viime vuosilta.

Kaikki näyttelyn ryijyt kuuluvat Tuomas Sopasen kokoelmaan. Sopasen huikea, lähes 600 ryijyn kokoelma on Suomen suurin yksityinen ryijykokoelma – yli 20 vuotta kestänyttä keräilyharrastusta on ohjannut pyrkimys taltioida ryijyn monipuolista historiaa mahdollisimman kattavasti. Tästä poikkeuksellisesta aineistosta ovat Taidehallissa nähtävän kokonaisuuden kuratoineet Sopasen lisäksi taidehistorioitsija, filosofian tohtori Juha-Heikki Tihinen ja Taidehallin näyttelypäällikkö Eeva Holkeri.

Tuomas Sopanen, FT, on toiminut kasvitieteen professorina Joensuun yliopistossa, erikoisalanaan kasvifysiologia ja -biotekniikka. Sopanen on tehnyt yhdessä Leena Willbergin kanssa kirjan Ryijy elää: Suomalaisia ryijyjä 1778–2008. Nyt hän on eläkkeellä ja pitää luentoja ryijytaiteesta.

 


Katri Haahti, Karpalosuo, suunnitteluvuosi 2008, taiteilijan itsensä kutoma, 160 x 105 cm, Tuomas Sopasen kokoelma. Kuva: Kari Jämsén.